ArtIT
 Deutsch  English  Nederlands
Home Over Ons Advies Service Support Verkoop Vacatures Contact
Verkoop
Migraties
VoIP
Remote
Security
Datarecovery
Partners
Voice Over IP

Voice over IP


Een nog onbekend terrein voor velen en goed ingezet toch al volwassen. Bij Voice over IP of VoIP, wordt het Internet of een ander IP-netwerk gebruikt om spraak te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om de traditioneel gescheiden werelden van spraak en data samen te voegen.

Hierdoor is nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld.
 Het werken met op VoIP gebaseerde telefooncentrales is binnen bedrijven inmiddels gemeengoed geworden. Een voordeel is dat een intern telefoonnummer gekoppeld kan worden aan een IP-adres, waardoor een telewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt kan worden. Voorheen kon dat alleen door het nummer door te schakelen naar huisadres en dat brengt kosten met zich mee. 

Kantoor omgevingen kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de PC en de telefoon op een poort aangesloten kunnen worden. De PC moet dan wel een extra netwerkpoort hebben om de telefoon op aan te sluiten, of er moet een "ethernetswitch" of "router" staan met meer dan 1 poort. Ook is het mogelijk dat het toestel een ethernet in- en uitgang kent. De snelheid kent vaak wel een beperking.

Gigabit-Ethernet heeft nog niet tot nauwelijks zijn intrede gedaan bij adapters (ATA's) en IP-telefoons. Doorsnee wordt er niet meer snelheid geboden dan 100 Mbit/s, waarbij enkele apparaten zelfs niet verder gaan dan 10 Mbit/s.

Integratie van verschillende diensten kan met Voice over IP makkelijker worden (denk hierbij aan gezamenlijk aan een document werken tijdens een gesprek, video conferencing of bellen met een camera via uw PC. Belangrijkere drijfveren zullen onder andere CTI zijn - denk aan koppelingen met databases - en gedeelde adresboeken en/of telefoonboeken.


De extra mogelijkheden en flexibiliteit die VoIP biedt kan veel belangrijker zijn dan de mogelijke kostenbesparing die haalbaar zijn. Een centrale biedt bovendien de mogelijkheid intern heel veel telefoonnummers te creëren die gekoppeld zijn aan 2 of meer buitenlijnen. Hierdoor kan een directe verbinding, de zogeheten extensie, met een bepaalde persoon binnen een bedrijf geregeld worden.

Voicemail, nachtschakelingen, aanwezigheidsberichten, groepsschakelingen en veel meer kan een VoiP Centrale u bieden.
 Bedrijven met meerdere vestigingen kunnen met Voice over IP optimaal gebruik maken van vaste verbindingen tussen de locaties door dezelfde netwerkverbinding voor voice- en dataverkeer te gebruiken. Dit bespaart heel veel kosten op uw telefoon rekening. 


Aangezien bestaande dataverbindingen gebruikt kunnen worden, is de prijs meestal lager dan via een klassieke telefoonverbinding omdat deze al bestaat en u voor telefoontikken niet hoeft te betalen. Dit is zeer interessant voor internationale gesprekken, of voor gesprekken tussen verschillende vestigingen van een bedrijf welke uitgerust zijn met VoiP.
Disclaimer
©2007 by ArtIT